Sivut

torstai 25. helmikuuta 2016

Virkattu pitsimatto

Tästä pitsimatosta tuli mulle päähänpinttymä heti ensimmäisen kuvan nähtyäni. En kyllä ymmärrä, miksi  sekosin näin pitsisestä mallista, sillä a) se ei todellakaan ole mun tyylinen ja b) meillä on jo aika monta virkattua mattoa neliöihin nähden. Mutta olihan se tehtävä. Eikä mulla ollut muuta kudettakaan kuin valkoista. Niin että ei tullut mattoa omaan kotiin, mutta tuli aivan hirmuisen nätti valkoinen pitsiunelma.

Ohje: Pitsimatto, halkaisija 85 cm
Mini-ontelokude, n. 1 kg
Virkkuukoukku: 7 mm
Ohje mattoon löytyi Virkattu koti -blogista. Noudatin ohjetta melko tarkkaan ensimmäisiin kaariin asti, mutta sen jälkeen virkkasin, purin, vähensin silmukoita, virkkasin, purin ja vähensin lisää. Ohjeen matto oli virkattu paksusta trikookuteesta, joten siinä lienee selitys, etteivät silmukkamäärät menneet ihan yhteen ohuen  ontelokuteen kanssa. Hermo ei mennyt kertaakaan ja siitä nostan itselleni hattua. :D


Kyllä mä tän maton meillä näkisin isommassa koossa ja tummanharmaana. Ja olisi sille paikkakin ihan varmasti jossain.

10 kommenttia:

  1. Tämä on kyllä niin nätti malli, tummanharmaa iso matto on meidänkin olohuoneen lattialle suunnitteilla :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä haluaisin tuollaisen toisaalta olkkariin, mutta oon niin kiintyny nykyiseen tulppaanimattoon. :D

      Poista
  2. Hyvin sait maton onnistumaan vaikka jouduitkin soveltamaan :) Hassua miten paljon se kuteen paksuus vaikuttaa. Itselläni tuo eka kaarikerros alkuun näytti menevän vähän ruttuun, mutta tasoittui ryhtiin kun tuli eka pylväskerros.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä huomasin vasta pylväskerrosten loppupuolella, että silmukoita on rutkasti liikaa. Lopulta vähensin silmukoita jo kaarien jälkeen ketjusilmukoista, eikä pylväskerroksilla ole lisäyksiä ollenkaan ennen kuin viimeisellä keikalla muutama. :)

      Poista